Hem Sök Medlemmar Registera Logga in  
Teknikforum
Hur dränerar man kylkretsen?

Konversationen startad av: MatsG   Startade: 01-11-2009 20:00    Svar: 27
  sö, 11 jan 2009, 20:00
MatsG är inte online. senast aktiv: 2014-09-27 20:52:48 MatsG

Top 25 meddelanden
Registrerad 02-05-2006
Meddelanden 168
Sv: Byte av glykol i kylsystemet. Varför?
Jag kan mycket väl tänka mig att de rostskyddande tillsatserna i glykolen åldras/försvinner med årens lopp, men det ska vägas mot syret och jonerna och inte minst arbetet. Det skulle ju kunna vara så att genomsnittligt finns en liten vinst med ett byte och kanske en klar vinst om det till exempel finns en hög halt salter i färskvattnet. vilket vi kanske inte har i Sverige. Eftersom Yanmar säljs över hela världen måste man ju ta hänsyn till de sämsta förutsättningarna.
Godstjockleken i motorblock och topplock är förstås tunnare än förr, då man hade sjövatten som kylvatten, men jag undrar om väggarna är så tunna att det skulle vara någon risk att använda gammal glykol?
Det är ju verkligen värt att undersöka.
/Mats

ti, 13 jan 2009, 09:22
Richard är inte online. senast aktiv: 2012-07-03 21:16:39 Richard

Top 10 meddelanden
Registrerad 10-02-2005
Lidingö
Meddelanden 389

chemas-microsoft-comSurprisefficeSurpriseffice" />>Detta svar fick jag från Yanmar:>

>

Glykolen har tre uppgifter i kylvätskan:>>

>

1. Höja kokpunkten ( blir 108 grader med glykol och ända upp till 130 grader under det tryck som råder i en modern motor) ger bättre förbränning>>
  2. Att förhindra frysning av kylvätskan ( ren glykol fryser vid minus 10 grader men utspädd ner till -35 grader)>>
  3. Förhindra korrosion med hjälp av olika tillsatser>>

>

>

Frysskyddet ändras inte med tiden, däremot bryts korrosionsskyddet i glykolen ner vartefter tiden går.>>

Det kan även förekomma partiklar i vätskan som släppt ifrån metalldelarna i motorn, dessa är bra att tömma ur emellanåt så att inte kylvätskan får sämre värmeöverföringskapacitet eller blockerar fina kylkanaler.>>

Yanmar rekommenderar byte varje säsong eller varannan säsong då ”long life” glykol används.>>

Long life glykol har mer rostskyddande tillsatser än vanlig glykol.>>

>

Varför det inte byts så ofta i bilmotorer kan bero på deras beräknade livslängd som inte är likvärdig mot en båtmotors vare sig i driftstimmar eller antal år i tjänst.>>

>

Mvh>>

Yanmar Sverige

Kemisten däremot säger att de kemiska tillsatserna i Glykolet samt glykolet självt har en avsevärt längre livslängd än ett år men i en aggressiv korrosiv miljö kan ett stort antal rost och metallpartiklar frigöras och sköljas runt tillsammans med kylvätskan. Bytet är sas mer beroende på mängden mekaniska föroreningar än själva livslängden, men eftersom detta är svårt att konstatera kanske ändå rekommendera ett byte enligt instruktionsbok.

Mvh

Richard

ti, 13 jan 2009, 16:36
anti är inte online. senast aktiv: 2014-08-26 08:01:00 anti

Top 25 meddelanden
Registrerad 12-28-2005
Meddelanden 110
Tack för fin research, ..jag önskar jag inte visste detta.
Blir till att byta tydligen, nå'n gång.

ti, 13 jan 2009, 17:11
kalle är inte online. senast aktiv: 2014-09-10 12:20:49 kalle

Top 10 meddelanden
Registrerad 08-09-2005
Meddelanden 363

Tack för kanon information Richard. Det blir till att ta på latexhandskarna till våren.

Kalle

on, 14 jan 2009, 23:43
stefan är inte online. senast aktiv: 2014-10-01 13:19:51 stefan

Top 10 meddelanden
Registrerad 02-05-2006
342 (2005) i Göteborg
Meddelanden 861
så gubbar då skall ni förstås byta radiatorvattnet i huset oxå :-))

den dag jag ser att glykolvattnet är rostfärgat i motorn byter jag.
Kalle har ju lovat att bogsera mig så jag sover lugnt

/Stefan

to, 15 jan 2009, 06:59

Top 10 meddelanden
Registrerad 10-02-2005
Lidingö
Meddelanden 389
Det bästa med båtlivet är att man får ta eget ansvar och själv underhålla sina grejor efter mina år dels som sjöofficer dels som sjötrafikassistent kan jag räkna upp ett antal olyckor som hade kunnat undvikas om grejorna varit underhållna. Nu är sannolikt glykolet inte en sådan punkt som kan orsaka panikstopp men väl överhettningsproblem och en snabbare förslitning.

to, 15 jan 2009, 08:34
Nimo är inte online. senast aktiv: 2012-02-27 14:22:13 Nimo

Top 25 meddelanden
Registrerad 11-11-2005
Meddelanden 105

Läst tråden med ett stort leende

Vad är problemet, jag byte förra våren mindre jobb än oljebyte. Har gjort detta vart tredje år på alla mina båtar.

Varför inte följa motor tillverkares instruktioner och strunta i vattenburen värme...hur många läser instruktions boken till en pannan i huset..

Frank

sö, 17 maj 2009, 10:03

Top 10 meddelanden
Registrerad 02-05-2006
342 (2005) i Göteborg
Meddelanden 861
Hur dränerar man kylkretsen?

Jag håller med om att man skall underhålla sina prylar och jag tillhör dessutom den udda samlingen som dessutom vill förbättra allting (jag skall försöka att mildra driften att förbättra allting för det tar så mycket tid).

På lägsta punkten finns det en "dräneringspunkt", på vår 3YM30 från 2005 verkar det vara en engångs slangklämma och en stålplugg i dränhålet.

Är det förstörande avmontering av engångs slangklämman som gäller eller finns det någon listig metod/verktyg.
Jag vill inte skada slangen för att få bort engångsslangklamman.

(Bakgrunden är en läcka på motorventilen för kylslingan  till varmvattenberedaren som behöver tätas)

/Stefan

sö, 17 maj 2009, 13:17

Top 10 meddelanden
Registrerad 10-02-2005
Lidingö
Meddelanden 389
Hej
Se bara upp så du inte tar bort frostpluggen för då får du jobb så det räcker och blir över.
Jag tog bort en sådan på min kvartstonnare av misstag på 70-talet och det var stört omöjligt att få den nya pluggen att sitta fast.

sö, 17 maj 2009, 18:49

Top 10 meddelanden
Registrerad 02-05-2006
342 (2005) i Göteborg
Meddelanden 861
Silikatfri glykol rekommenderas av Yanmar

AVTAPPNINGSPLUGG
I morse trodde jag att "klämman" runt pluggen skulle tas loss för att kunna dränera kylsystemet, fel fel fel.
Det jag trodde var en rund plugg i hålet är egentligen en skruv med en insextfattning.
Tänk va bra det hade varit om manualerna tog bort varningar ala "stoppa inte in katten i mikron" utan att de istället lade tid på att med några ord beskriva så att icke motorexperter kan klara av skötseln tex "och dräneringspluggen tas loss med en x mm insex nyckel".

SILIKATFRI GLYKOL
Ytterligare en sak har jag lärt mig idag, Volvo Penta + amerikansk tillverkare kör med glykol med silikat till skillnad mot resten av marknaden.
I Yanmar manualen för 3YM30 står det
"Välj en typ av kylmedel som inte har några negativa effekter på material som finns i motorns kylsystem för färskvatten (gjutjärn, aluminium, koppar, etc)."
Ovanstående formulering återfinns troligen i alla Yanmar manualerna (oavsett om motorn är byggd med olika metaller eller inte) eftersom motorkillen berättade att Yanmar rekommenderar "silikatfri" glykol.
Hittade denna pdf-fil nu:
http://www.yanmar.se/Portals/0/docs/yanmar_olja_glykol.pdf

Ännu en lärdom

/Stefan

ti, 25 sep 2012, 08:35
Westcoast är inte online. senast aktiv: 2014-10-01 12:06:20 Westcoast

Top 10 meddelanden
Registrerad 01-12-2006
Meddelanden 405
Sv: Silikatfri glykol rekommenderas av Yanmar

Väcker en gammal fin tråd till liv igen...   :-)

Pratade med www.albinmotor.com som ligger i Fiskebäck (Göteborg) i samband med att jag köpte olja i lösvikt (ta med egen dunk) och oljefilter.

När man byter glykol så bör man använda destillerat vatten.

Byter man typ av glykol skall man, som tidigare skrivits i denna tråd, skölja systemet med sötvatten några gånger först. Görs lämpligen när båten ligger i vattnet (den gamla glykolen tömmer man först så att den inte kommer ut i havet).

Tänkte ta tag i detta till våren...

/Westcoast

on, 10 okt 2012, 00:11

Top 10 meddelanden
Registrerad 02-05-2006
342 (2005) i Göteborg
Meddelanden 861
Säljer han destillerat vatten oxå på dunk ?

/Stefan

on, 10 okt 2012, 13:18
Westcoast är inte online. senast aktiv: 2014-10-01 12:06:20 Westcoast

Top 10 meddelanden
Registrerad 01-12-2006
Meddelanden 405

Jajamen, de säljer även destillerat vatten på dunk.

Tänk er dock för innan ni tar med er bättre hälft till affären då halva ytan är en kläd-butik dvs besöket kan bli onödigt dyrt...   :-)

/Westcoast

Sida 2 av 2 (28 objekt) « 1 2
Hanseklubben » Forum » Teknikforum » Hur dränerar man kylkretsen?

Du kan bifoga filer
Du kan skapa nya konversationer
Du kan svara på meddelanden
Du kan radera dina meddelanden
Du kan ändra dina meddelanden
Du kan skapa undersökningar
Du kan rösta i undersökningar
Forumstatistik är aktiverade
Forumet är omodererat